Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...
Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...
Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...
Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...
Když se pozorně rozhlédnete kolem sebe, zjistíte, že matematika na vás číhá i na celkem nepravděpodobných...
Slovní hodnocení je v současnosti jedním z nejvýraznějších témat českého školství a mnoho škol či jednotlivých učitelů se právě rozhoduje pro jeho zavedení od nového školního roku. A to i díky distanční výuce, která ukázala, že mnohé zažité a osvědčené přístupy k hodnocení žáků či ke stylu výuky ve změněných podmínkách jednoduše nefungují. A jiné, kolem kterých se zatím ve školách chodilo spíše po špičkách, se nyní naopak osvědčily jako efektivnější nebo třeba pro žáky více motivační...
Pracovat dobře se slovním hodnocením žáků je ovšem náročný běh na dlouhou trať. Školy, na kterých se již slovně hodnotí, za sebou obvykle mají dlouhodobou pečlivou přípravu, nespočítaně společných diskuzí a hodin práce na tvorbě hodnoticích kritérií. A upozorňují, že se jedná o trvalý nekončící proces...
Jak se slovním hodnocením tedy začít a neztratit síly a motivaci hned na začátku? Kde najít dostatek inspirace a opory pro nejisté začátky?
Ovlivnilo čtení knih uzavření škol? Jaké texty čtou děti v době pandemie nejčastěji? A jak vnímají rodiče distanční výuku a s ní spojené učení a čtení? Na tyto a další otázky odpovídali v průzkumu Národní knihovny ČR ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR rodiče dětí ve věku 6 až 18 let.
Stejně jako každý rok vychází i letos podobně jako v řadě dalších evropských zemí katalog Nejlepší knihy dětem s výběrem nejlepší dětské literatury za poslední období. Katalog pomáhá v orientaci nejen knihovnám, ale i učitelům, rodičům i samotným dětským čtenářům.
Víte o tom, že na stránkách Českého rozhlasu najdete desítky audionahrávek k české i světové literatuře, které mohou například maturantům pomoci v přípravě na zkoušku z literatury?
Posilovat mediální gramotnost u dětí i dospělých je v dnešní době nutností, a to čím dál naléhavější. Učitelé často nemají dostatek zkušeností s výukou či lépe řečeno se zlepšováním této dovednosti svých žáků. Naštěstí se ale objevují nové zajímavé projekty, které jim mohou s touto náročnou prací pomoci nebo být alespoň inspirací.
Prostřednictvím projektu Básnící online můžete v čase sociálního odloučení čerpat inspiraci,i povzbuzení či radost i naději z poezie.
Rádi bychom vás podpořili v současném náročném období nečekaného on-line vzdělávání a připravili jsme pro vás přehled tipů, které vám mohou pomoci zorientovat se v široké nabídce a ulehčit vám vaši aktuální náročnou situaci.
(Zdroj perpetuum.cz)
Testování žáků ve čtenářské gramotnosti a připojené dotazníkové šetření, které proběhlo na podzim 2019 a do něhož se zapojilo více než 7 000 žáků základních a středních škol, přineslo celou řadu zajímavých zjištění. Některá z nich nejsou nová a potvrzují naše předchozí analýzy, jiná jsou svým způsoběm překvapivá a částečně jdou i proti zažitým názorům.
Pohled na cíle a způsoby hodnocení se totiž v poslední době výrazně mění a stále více učitelů si uvědomuje, že vhodně zvolená zpětná vazba nejen že výrazně zvyšuje motivaci žáků, ale především jim pomáhá rozumět svému vlastnímu procesu učení.
Čtenářské a matematické gramotnosti se konečně věnuje více pozornosti nejen ve školách, ale jsou to již zřizovatelé a například také místní akční skupiny, které se snaží čtenářskou gramotnost na školách ve svém regionu podporovat. Po celé České republice tak vznikají projekty, které vychází ze společného konceptu svetgramotnosti.cz a které se částečně liší podle konkrétních cílů, podmínek i potřeb škol daného regionu.
V dnešním newsletteru navážeme na model E-U-R a ukážeme vám, jak jej začlenit do konkrétní výukové lekce. Využijeme metodu, která má celou řadu variant a umožňuje různorodé využití napříč obory na základní i střední škole.
V dnešním newsletteru se vrátíme úplně na začátek. Cílem učitelů je žáky zaujmout a předat jim to důležité ze svého oboru. Zaujmout žáky je však čím dál tím obtížnější – informace si zjistí sami díky lehce dostupným zdrojům a svůj zájem přednostně směřují k tomu, co je osobně zajímá. V každodenní praxi pak zjišťujeme, že naše lety osvědčené způsoby práce na dnešní studenty a žáky nefungují…
Jak tedy dosáhnout toho, abychom při výuce opět získali pozornost našich žáků? Jak docílit toho, aby dočetli text do konce a chtěli porozumět tomu, co se učí?
Často na našich setkáních s učiteli všech stupňů škol slýcháváme postesknutí nebo spíše přání, že by přivítali nějaký nástroj, který by jim pomohl rozvíjet u dětí zajímavou formou kritické myšlení. A my jsme jeden takový objevili. S radostí vám projekt TrainBra.in v rozhovoru s Veronikou Tomanovou představujeme.
Mezi čtenářskou gramotností a kritickým myšlením není žádá pevná hranice, obě dovednosti se úzce prolínají a obě jsou pro dnešní svět velmi potřebné. A dostává se jim postupně i více pozornosti - ve školách, v médiích, na kurzech pro veřejnost apod. Rádi bychom se na kritické myšlení během letošních práznin v našich článcích zaměřili a přinášeli vám inspiraci a podněty k letnímu přemítání.
Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat? Jak se grafický organizér liší od klasických výpisků? Ukázky různých organizérů.
Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou gramotnost. Proto vám budeme pravidelně jednou měsíčně představovat různé metody, rychlé evokační aktivity, tipy na články a hry a další náměty, které můžete ve výuce využít.
Pracujete s dětmi na rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy nebo vedete čtenářskou dílnu v knihovně a hledáte další vhodnou inspiraci pro vaši práci? Jste otevřeni novým metodám ve výuce a pracujete raději s materiály, které rozvíjí nejen chuť číst, ale dají dětem i něco navíc?
K vyspělé čtenářské gramotnosti patří i schopnost volby té techniky čtení, která nejlépe vyhovuje záměrům a cílům, jež s konkrétním textem máme. Potřebujeme zjistit hlavní myšlenky textu? Máme dostatek času na četbu studijního textu? Musíme zjistit podrobné informace a uvědomovat si důležité souvislosti?
Poezie se stává za hranicemi znovu objeveným žánrem.
Jednomu se jeho sen už splnil, druhý má k němu skvěle našlápnuto. Seznamte se se dvěma Čechy, kteří uspěli v náročné mezinárodní konkurenci a žijí a hrají si svůj „Lego sen“.
Influencer je člověk, který svými názory, myšlenkami, postoji ovlivňuje okruh svých příznivců. V současné době se setkáváme s influencery hlavně na sociálních sítích, kteří mají vliv na velké skupiny svých sledovatelů – ať už na Facebooku nebo třeba na Twitteru či LinkedIn. Jsou mezi nimi i tací, kteří se věnují literatuře a knihám, a Lucie Zelinková je jednou z nich.
I mezi dnešními dětmi jsou opravdu zapálení čtenáři, kteří svému koníčku zcela propadnou. Díky své zálibě se devítiletá školačka z Prahy do české knihy rekordů.
Čtením nahlas a společným sdílením příběhů se zabývají autoři Judith Gold a Akimi Gibson ve svém článku na webu http://www.readingrockets.org. Přinášíme vám z něj, jak věříme, výběr inspirativních myšlenek.
V databázi knih můžete od prosince 2018 vybírat již z téměř tisíce knižních titulů pro děti a mládež.
U každé knihy najdete kromě krátké recenze a náhledu obálky také informaci o úrovni čtenářské gramotnosti, pro kterou je kniha vhodná. Nově se v seznamu objevují i knihy pro studenty středních škol.
Výuku matematické gramotnosti sleduje Česká školní inspekce při svých hospitacích. Zde se můžete inspirovat, které parametry a jaká hlediska jsou při posuzování výuky matematické gramotnosti zkoumány a dotazovány.
Podle mnoha předpovědí bude budoucnost patřit digitalizaci a robotice a alespoň základy programování by měl ovládat každý kluk i holka. I malé děti se dnes běžně setkávají s prostředky výpočetní techniky, mnohdy je umí lépe používat než my dospělí. Jednou ze skvělých možností, která v sobě zahrnuje zábavu i poučení je interaktivní hračka OZOBOT BIT.
Abaku podporuje přirozenou hravost a pomáhá rozvíjet matematické dovednosti. Nenaučí řešit rovnice, nenaučí konstruovat geometrické úlohy, ale dokonale zafixuje počtářské dovednosti. Nahradí dril hrou tak přirozeně, že si dítě žádný dril neuvědomí.
Máte rádi elektronické knihy? Pak přímo pro vás připravila Databaze.cz skvělou předvánoční nabídku. Ve spolupráci s Mětskou knihovnou v Praze umožňuje na svých stránkách Databaze.cz stáhnout si zdarma více než 900 eknih, kterým buď vypršela autorská práva a poskytla je Městská knihovna v Praze, nebo byl získán souhlas přímo od autorů.
Internet je plný zdrojů a námětů, mnohdy je ale těžké vyznat se v takové záplavě materiálů. Vybrali jsme proto pro učitele ty nejzajímavější knihy, publikace a elektronické zdroje věnující se rozvoji matematické gramotnosti.
Matematická gramotnost, co to vlastně znamená? Víme, že je potřeba, že je žádoucí ji rozvíjet, dokonce se testuje. Co vše si ale lze přestavit pod tímto pojmem? Vedle vymezení, které jsme se pokusili zformulovat tak, jak vidíme matematickou gramotnost my ve Scio, vám v tomto materiálu přinášíme definice a vymezení matematické gramotnosti tak, jak ji používá Česká školní inspekce ve svých šetřeních. I chápání tohoto pomu se vyvíjelo, pro zajímavost tak uvádíme nejen aktuálně využívanou definici, ale i tu předchozí.
Hry a stavebnice, domácnost, plánování, cestování a počasí, finance, programování, on-line zdroje, knihy, noviny, časopisy, on-line média.
Když se pozorně rozhlédnete kolem sebe, zjistíte, že matematika na vás číhá i na celkem nepravděpodobných místech. Faktem je, že matematiku používáme každý den, ať už si to uvědomujeme, nebo ne. Je to univerzální jazyk světa kolem nás.
Liší se naše schopnost porozumění textu či jeho zapamatování podle toho, zda jej čteme v digitální podobě či na papíru?
Nad touto otázkou se Timothy Shanahan, emeritní profesor Univerzity v Illinois v Chicagu a odborník na vzdělávání se zaměřením na gramotnosti, zamýšlí ve svém blogu Is Comprehension Better with Digital Text? Reaguje tak na dotazy učitelů i studentů, přičemž, jak v článku zmiňuje, u tázajících převládá domněnka, že porozumění digitálním textům je pro dnešní děti, které se do digitální doby již narodily, díky snadné dostupnosti a mnoha technickým vymoženostem, pravděpodobně lepší.
Zdá se, že americké školy nalezly způsob, jak děti úspěšně podpořit na jejich cestě ke čtenářství. Systém Zrychlený čtenář (Accelerated reader) pracuje s informací o skutečné úrovni dítěte jako čtenáře, a podle ní učitelé ve škole dětem doporučují knížky ke čtení.
Projekt na podporu čtenářské gramotnosti Už jsem čtenář - Knížka pro prvňáčka byl právě vyhlášen.
Učitelé prvních tříd se mohou ve spolupráci s knihovnou ve své obci zapojit do projektu, který pro ně pro nový školní rok 2018/19 již po jedenácté připravil Svaz knihovníků a informačních pracovníků České republik (SKIP ČR).
Plánujete modernizaci vaší školní knihovny? Pojďte se s námi podívat do inspirativních zahraničních škol, ve kterých se povedlo vytvořit krásné netradiční prostory, v nichž trávit čas (nejen) s knížkami musí být jednoduše radost a silný zážitek. A některé jsou opravdu skoro až nepředstavitelné…
Díky průzkumům čtenářství, které pravidleně realizuje Národní knihovna ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR a Ústavem pro českou literaturu AV ČR, můžeme sledovat, zda a popřípadě jak se mezi roky 2007, 2010, 2013 a 2018 proměňuje český čtenář.
Chcete na čtenářské gramotnosti svých žáků pracovat cíleně a systematicky po celý školní rok?
Druhý díl vám přináší další tipy na metody, které můžete při rozvoji čtenářské gramotnosti vyzkoušet.
Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro vás malý seriál metod, které určitě stojí za to vyzkoušet. Dnes vám nabídneme prvních 7 z nich.
Hledáte tipy na zajímavé stránky o čtení a čtenářské gramotnosti? To jste tu správně :)
Svaz knihovníků a informačních pracovníků vyhlašuje již devátý ročník celostátní akce na podporu čtenářské gramotnosti a čeká nás i další Noc s Andersenem.
Baví mě složitější příběhy, kdy musíte sledovat několik dějových linií a přesuny v čase. Mám ráda film ve filmu a obraz malíře malujícího obraz. Vypravěčka mi tohle splnila, protože v knize jsme našla vlastně vypravěčky tři: pekařku ze současnosti (hmm, ty její plněné skořicové rolky), její babičku – židovskou dívku z minulosti a dceru pekaře ve fiktivním, lehce hororovém příběhu.
Hledala jsem knihu do čtenářské výzvy 2017, která by se odehrávala v budoucnosti. Nejsem úplně fanoušek sci-fi a neměla jsem po ruce žádný tip, tak jsem napsala v práci na nástěnku prosbu o nějaká doporučení od mých kolegů a kolegyň.
Zkusili jste se loni zapojit do čtenářské výzvy? A bavilo vás to? Objevili jste nějakou knihu, kterou by vás jinak asi nenapadlo si vybrat?
V životě by mě asi nenapadlo přečíst si knihu od astronauta, nebýt Audiotéky. Fyzika mi už od školy byla cizí a vesmír v mé hlavě dost výrazně zavání fyzikou, takže můj postoj ke knize byl zpočátku velmi opatrný, ale nakonec jsem byla příjemně překvapená.
Jsem vypravěčkou příběhů – baví mě to a mé posluchače doufám taky. Lidé milují příběhy a děti obzvlášť. Příběh vám pomůže zvládnout dlouhý výlet, cestu jakýmkoli dopravním prostředkem, čekání u zubaře, vypadlý proud. A skvělé je, když se samy děti do příběhu zapojí. Jak na to? Tak si mě poslechněte…
Říkáte si někdy, že byste si o něčem rádi přečetli více do hloubky a že vám běžná česká média nestačí nebo neposkytují uspokojivé odpovědi? Sháníte rešerše nebo se chcete podívat na záznam baletu či opery? Zajímá vás, jak se političtí žurnalisté staví k americkým prezidentským volbám, co se píše o nejnovější hře na Broadwayi nebo se chcete podívat na plán Velké Prahy a okolí z roku 1938? V Městské knihovně v Praze (MKP) naleznete vše, co hledáte (a ani nemusíte být z Prahy).
U mě je to jasné: můj výběr je zatím dost skandinávský, řekla bych.